Mange oplever problemer med at få en god nats søvn. Med ganske små ændringer i dagligdagen, kan du komme problemet til livs og opnå langt bedre søvnkvalitet. Vi guider dig til, hvordan man falder i søvn.

Det er ikke underligt, at kvalitetssøvn til tider kan være vanskeligt. Mange faktorer påvirker din søvn –  fra jobstress over familieansvar til sygdomsbekymringer.

Selvom du måske ikke er i stand til at kontrollere de faktorer, der forstyrrer din søvn, kan du ved at ændre nogle få vaner, fremme din søvnkvalitet betydeligt. Herunder følger nogle gode råd, som kan bringe dig godt på vej.

Hvordan falder man i søvn? 6 gode råd

1. Følg dine søvnplaner

Afsæt ikke mere end otte timer til at sove. Den anbefalede mængde søvn for en sund voksen er mindst syv timer. De fleste mennesker behøver ikke bruge mere end otte timer i sengen for at nå dette mål.

Gå i seng og stå op på samme tid hver dag. Derudover er det vigtigt, at mængden af søvn ikke varierer mere end en time på hverdage og i weekender. Prøv så vidt muligt at holde en konstant søvncyklus.

Hvis du ikke falder i søvn efter 20 minutter, kan det anbefales, at komme ud af soveværelset og gøre noget afslappende – fx at læse eller lyt til afslappende musik. Gå tilbage i seng, når du er træt. Gentag denne procedure så mange gange, som du har brug for.

2. Vær opmærksom på, hvad du spiser, og hvad du drikker

Gå hverken sulten eller for mæt i seng. Undgå især meget store måltider et par timer før du går i seng., da det kan holde dig vågen.

Derudover skal du også være forsigtig med nikotin, koffein og alkohol. De stimulerende virkninger af nikotin og koffein tager flere timer at nedbryde og kan forårsage uro i din søvnkvalitet.

Alkohol kan gøre dig træt tidligere end du burde, og dermed forstyrre din søvn senere på natten.

3. Skab et afslappet miljø

Skab et ideelt soveværelse. Ofte betyder dette et køligt, mørkt og stille rum med en god seng, da det spiller en stor rolle for din søvn, at din seng er af ordentlig kvalitet.

Her kan du gøre et kup på ny seng

Drømmeland

  • Kæmpe udvalg
  • Gratis levering af senge
  • Gratis finansiering af senge
DrømmelandSe mere her

Sengesegmentet

  • Landsækkende, gratis levering og montering
  • Lave priser
  • Rentefri finansiering
SengesegmentetSe mere her

Sengefabrikken

  • Altid gode tilbud
SengefabrikkenSe mere her

Eksponering for lys kan gøre det sværere at falde i søvn. Undgå langvarig brug af skærme, der udsender lys lige inden du går til ro. Overvej at bruge gardiner til at gøre rummet mørkere, ørepropper, en ventilator eller andre enheder for at skabe et miljø, der passer til dine behov.

Derudover kan afslappende aktiviteter inden sengetid, såsom at tage et bad eller bruge afslapningsteknikker, forbedre din søvn.

4. Begræns din middagslur

En lang middagslur kan forstyrre din nats søvn. Hvis du vælger at tage en lur, skal du ikke gøre det i mere end 30 minutter samt undgår at gøre det sent på eftermiddagen.

Dog skal du være opmærksom på, at hvis du arbejder natarbejde, kan du have brug for en lur, inden du går på arbejde for at kompensere for manglen på søvn.

5. Indarbejd fysisk aktivitet i din daglige rutine

Regelmæssig fysisk aktivitet hjælper dig med at sove bedre. Undgå dog at være alt for aktiv omkring sengetid.

Derudover kan det anbefales, at tilbringe tid udenfor hver dag, da den friske luft er med til at gøre dig mere afslappet. En tur i haven hver dag er et rigtigt godt sted at starte

6. Forsøg at kontrollere dine bekymringer

Prøv at løse dine bekymringer eller problemer, inden du går i seng. Hvis det ikke er muligt, så forsøg at sætte dine tanker på stand by til næste dag, da du sjældent kan løse problemerne ved sengetid alligevel. Stresshåndtering kan hjælpe dig. Begynd med det grundlæggende, som at blive organiseret, prioritere og uddelegere dine opgaver.

Næsten alle har en søvnløs nat fra tid til anden, men hvis du har problemer med at sove, bør du kontakte din læge. Identifikation og behandling af grundårsagerne kan hjælpe dig til at få den hvile, du fortjener.

Oversigt: Hvordan falder man i søvn?

Kan hjælpe dig med at falde i søvn

Holder dig vågen

  • Tankemylder
  • Nikotin, koffein og alkohol
  • Støj

Hvordan falder man i søvn? Del guiden

Guides efter kategori: